4.Třídy a objekty. Definice třídy, dědičnost, statické třídy, dynamické třídy. Konstruktor třídy. Vlastnosti a metody třídy. Modifikátory přístupu public a private.
- objekt
- prvky kódu, které mají vlastnosti, můžeme je identifikovat, můžeme je měnit a ovládat pomocí skriptu, mají metody, kterými mohou vykonávat různé úkony
- jednotlivé prvky programu
- třída
- skupina nebo sada objektů s podobnými vlastnosti a schopnostmi
- dají se třídit do balíčků
- např. MovieClip
Typy tříd
- předvytvořené: MovieClip, Button, Sprite, TextField, Rectangle, Loader, Tween…
- vlastnosti – alpha, x, y, rotation, name,…
- metody – funkce uvnitř třídy – stop(), play(), gotoAndStop()…
var objekt:MovieClip = new MovieClip() - vytvoří nový objekt patřící ke třídě MovieClip
Definice třídy – vytváření nových tříd
- nová třída
- rozšiřující třída – rozšiřuje např. MovieClip
- se musí „exportovat pro ActionScript“
- musí se nastavit
- třída – je jen pro rozšířený objekt, nemůže rozšiřovat víc základních tříd v rámci jednoho projektu, jen přidává nové funkce nebo vlastnosti, musí být unikátní pro každý typ objektu v projektu
- základní třída – může být použita pro více objektů, musí obsahovat všechny definice, určuje hlavní nastavení objektu
Dědičnost
Statické třídy
- má jen jednu instanci, nemůžeme vytvářet další
stage, Mouse
Dynamické třídy
- můžou mít víc instancí, můžeme je měnit, můžeme přidávat a upravovat atributy,
např. MovieClip
Atributy
- vlastnosti, proměnné vytvořené uvnitř třídy
- statické – jsou stejné pro všechny členy třídy, není potřeba mít instanci objektu pro použití těchto tříd
- dynamické – můžeme měnit, upravovat, jsou rozdílné pro každou instanci (objekt)
Metody
- funkce, které můžeme používat pro danou třídu
- public – veřejené metody
- můžeme např. ze scény nebo z jiné třídy oslovit konkrétní instanci a spustit danou metodu
- private – můžeme je volat jen uvnitř třídy
- může být spouštěna jen z konstruktoru, nebo pomocí posluchače události (který je vytvořený v konstruktoru)
Modifikátory přístupu – public, private