Otázka 4 2016/2017

4.Třídy a objekty. Definice třídy, dědičnost, statické třídy, dynamické třídy. Konstruktor třídy. Vlastnosti a metody třídy. Modifikátory přístupu public a private.

  • objekt
    • prvky kódu, které mají vlastnosti, můžeme je identifikovat, můžeme je měnit a ovládat pomocí skriptu, mají metody, kterými mohou vykonávat různé úkony
    • jednotlivé prvky programu
  • třída
    • skupina nebo sada objektů s podobnými vlastnosti a schopnostmi
    • dají se třídit do balíčků
    • např. MovieClip

Typy tříd

  • předvytvořené: MovieClip, Button, Sprite, TextField, Rectangle, Loader, Tween…
  • vlastnosti – alpha, x, y, rotation, name,…
  • metody – funkce uvnitř třídy – stop(), play(), gotoAndStop()…
var objekt:MovieClip = new MovieClip() - vytvoří nový objekt patřící ke třídě MovieClip

Definice třídy – vytváření nových tříd

  • nová třída
  • rozšiřující třída – rozšiřuje např. MovieClip
  • se musí „exportovat pro ActionScript“
  • musí se nastavit
  • třída – je jen pro rozšířený objekt, nemůže rozšiřovat víc základních tříd v rámci jednoho projektu, jen přidává nové funkce nebo vlastnosti, musí být unikátní pro každý typ objektu v projektu
  • základní třída – může být použita pro více objektů, musí obsahovat všechny definice, určuje hlavní nastavení objektu

Dědičnost

Statické třídy

  • má jen jednu instanci, nemůžeme vytvářet další
    stage, Mouse

Dynamické třídy

  • můžou mít víc instancí, můžeme je měnit, můžeme přidávat a upravovat atributy,
    např. MovieClip

Atributy

  •  vlastnosti, proměnné vytvořené uvnitř třídy
  • statické – jsou stejné pro všechny členy třídy, není potřeba mít instanci objektu pro použití těchto tříd
  • dynamické – můžeme měnit, upravovat, jsou rozdílné pro každou instanci (objekt)

Metody

  •  funkce, které můžeme používat pro danou třídu
  • public – veřejené metody
  • můžeme např. ze scény nebo z jiné třídy oslovit konkrétní instanci a spustit danou metodu
  • private – můžeme je volat jen uvnitř třídy
  • může být spouštěna jen z konstruktoru, nebo pomocí posluchače události (který je vytvořený v konstruktoru)

Modifikátory přístupu – public, private


Posted

in

by

Tags: