Pole (Array), jeho deklarace, adresování jeho prvků, příklady využití např. pro adresování movieclipů.
Pole (Array) patří mezi základní datové typy. Nové pole vytváříme (deklarujeme) jako proměnnou:
var jméno:Array = new Array(); // máme prázdné pole
Array ukládá libovolný počet dat a může obsahovat data jakéhokoliv typu. (např. Number, String, MovieClip…U MovieClipů odkazujeme na jméno instance, která už byla dříve vytvořená)
Tvorba pole s prázdnými „přihrádkami“
var jméno:Array = new Array(5); // máme prázdné pole s pěti položkami
Tvorba proměnné = deklarace
Na začátku jsou nové položky prázdné, mají hodnotu „undefined“ – což znamená, že proměnná byla vytvořena, ale není jí přiřazený žádný obsah.
Položky v poli jsou číslované od nuly.
- první položka má číslo 0
- druhá položka má číslo 1
K položkám přistupujeme pomocí jména pole a čísla položky
jmeno[0]
Naplnění pole:
jmeno[0] = 3; jmeno[1] = "jméno uživatele"; jmeno[2] = false;
Pro výpis pole použijeme příkaz trace
trace(jmeno); trace(jmeno[0]);
Přidání nové položky na konec pole
pole.push(co chceme přidat);
Vlastnost délky pole – můžeme vypsat pomocí trace();
pole.lenght;
Přidání položky na začátek pole – vše za tím se přečísluje
pole.unshift(co chceme přidat);
Odebrání položky na konci pole – odstraní celou přihrádku, nezůstává prázdná
pole.pop();
Odebrání položky na začátku pole – odstraní ji, změní se pořadí položek
pole.shift();
Vkládání a odebírání (nahrazování položek)
pole.splice(1,0,"nová položka") - vloží, nic nemaže pole.splice(1,2,"nová položka") - nahradí (vymaže) položky na pozici 1
Využití pole
- pokud potřebujeme uložit více informací např. data o uživateli
- pokud potřebujeme ovládat více movieClipů
- pexeso
- fotogalerie
Adresování Movieclipů pomocí Array
- např. při generování nových MovieClipů pomocí for cyklu, nové movieClipy se uloží do pole Array a mohou se jednodušším způsobem ovládat
- umožňuje to např. „míchání“ pořadí MovieClipů v poli, můžeme prohazovat jejich pořadí