Pole (Array), jeho deklarace, způsoby adresování jeho prvků, příklady využití např. pro adresování movieclipů.
Pole může uchovávat větší množství proměnných. Action script může uchovávat data různých typů najednou, nestará se o kontrolu typování.
Prvky pole se číslují od 0 (první prvek má index 0, druhý prvek má index 1, třetí má index 2 atd.)
U pole můžeme na počátku určit, kolik prvků bude obsahovat.
var prazdnePole:Array=new Array(); //prazdne pole var pole:Array=new Array(5); //pole o pěti prvcích (číslovaných 0-4), zatím ale jsou všechny prvky //undefined// //naplnění prázdného pole: pole[0]=3; pole[1]="a"; pole[2]="slovo"; pole[3]=455; pole[4]=true; trace(pole) //vypíše 3,a,slovo,455,true trace(pole[1]) //vypíše jen hodnotu jednoho prvku - pole[1] //definice pole výčtem prvků; var pole1:Array=[3,45,8]; trace(pole1)//vypíše 3,45,8
přidávání prvků na začátek a konec pole
položka length udává délku pole, takže pole1.lenght vátí 3
var pole:Array=["a","b","c"]; pole.push("x"); // přidá "x" na konec pole: "a","b","c","x" pole.unshift("y"); //přidá "y" na začátek pole "y","a","b","c","x"
odebrání prvků na začátku a konci pole
pole.pop(); //odebere prvek z konce pole "y","a","b","c" pole.shift() //odebere provek ze začátku pole "a","b","c"
přidání/odebrání prvků uprostřed pole
metoda splice(indexOdKteréhoChcemeVkládat, početPrvkůKteréBudouSmazány, přidávané provky)
ktyž je druhý argument rovný nule, žádné provky se nemažou
var pole:Array=["a","b","c","d"]; pole.splice(1,0,"x","y","z"); //vklaádáme od prvku s indexem 1 (číslování je od nuly), žádný oprvek se nemaže //["a","x","y","z","b","c","d"] pole.splice(2,3,"w","v"); //mažeme od prvku z indexem 2 tři provky, počínaje indexem 2 vložíme dva nové provky //["a","x","w","v","c","d"]
asociativní pole
využívá se typ, objekt, k němuž můžeme libovolně přidávat položky, které jsou využívány jako klíče
var kurzy=new Object(); kurzy.AUD=15.444; kurzy.EUR=25.230; kurzy.USD=16.117; kurzy.NZD=12.65; kurzy.GBP=31.819; ...
můžeme pak vyhledávat hodnoty, např.
hodnota=kurzy["AUD"]; var mena:String="USD"; hodnota=kurzy[mena];
Adresování movieclipů – poli můžeme přiřadit názvy movieclipů a pracovat s nimi (pexeso, pas v galerii)