-
Jméno instance
Symbol v knihovně je určitá matrice. Pokud jej přesuneme na scénu, vytváříme tím jednotlivé instance (kopie). Každá instance může mít své jméno.
Jméno slouží k tomu, abychom instanci mohli adresovat – ovládat Action Scriptem.
Jméno instance nesmí:
-
obsahovat mezery
-
začínat číslem
-
obsahovat speciální znaky
Je dobré dodržovat:
-
Jméno by mělo začínat malým písmenem
-
Dávejte pojmenování příponu podle typu souboru (movieclip _mc, button _btn, text _txt)
//Příklad: jmenoMovieClipu_mc
Přidání posluchače události a vytvoření funkce:
Umožňuje nám vytvořit „posluchače“ (Event Listener), který čeká připojený k instanci na určitou událost a pokud se událost stane, spustí k němu připojenou funkci.
//Příklad: //objektu se jménem "jmenoMovieClipu_mc" přidáváme posluchače "addEventListener", který reaguje na kliknutí myši "MouseEvent.CLICK" a po kliknutí spustí funkci "udelejNeco" jmenoMovieClipu_mc.addEventListener(MouseEvent.CLICK, udelejNeco); //funkce, která spustí kliknutí - se jménem udelejNeco, máme určeno, že ji spouští událost myši. Uvnitř funkce se píše, co se má vykonat. function udelejNeco (e:MouseEvent) { //co se má vykonat }
Pomocí funkce můžeme nastavovat např. Vlastnosti MovieClipu
Vlastnosti MovieClipu
K vlastnosti přistoupíme (nastavíme ji) napsáním jména instance a přidáním tečky:
//Příklad: jmenoMovieClipu_mc.y=50; //posune Movieclip na souřadnici y 50
Pak stačí dopsat jakou vlastnost chceme nastavit na jakou hodnotu:
jméno instance MovieClipu - _mc - Flash nabídne seznam příkazů, které se týkají MovieClipu - jmenoMovieClipu_mc * .width (Number) - šířka * .height (Number) - výška * rotation (Number) - úhel otočení po směru hodinových ručiček * .x (Number) - pozice podle osy x (horizontální, z leva do prava) * .y (Number)- pozice podle osy y (vertikální, odshora dolu) * .alpha (Number) - průhlednost (0 průhledná - 1 plná) * .rotation (Number), (ve stupních, výchozí pozice je ta kterou má objekt v knihovně) * .scaleX (Number) - zvětšení podle osy X, zadaným číslem se násobí, vznikne konečná velikost (0.5 - poloviční, 1 - aktuální velikost) * .scaleY (Number) - zvětšení podle osy Y * .buttonMode(True/False) - zobrazí nad MovieClipem "pacičku", která označuje objekt, na který lze klikat
hodnota = přiřazení, += přičtení, -= odečtení, /= vydělení, *= vynásobení
Metody MovieClipu
Obsluhy chování instance MovieClipu.
-
.stop() – zastaví Movieclip
-
.play() – spustí Movieclip
-
.gotoAndStop(cisloFramu) – zastaví Movieclip na určitém framu (nastavujeme číslo snímku, kde se má zastavit)
-
.gotoAndPlay(„nazevLabelu“) – spustí MovieClip na určitém framu (nastavujeme jméno do uvozovek)
Trace
Příkaz Trace vypíše obsah vlastnosti (např. current frame – aktuální snímek Movieclipu) do Outputového okna flashe.
//Příklad: trace(currentFrame);
-
Vlastnosti Movieclipu
by
Tags: