Vlastnosti Movieclipu

  • Jméno instance

    Symbol v knihovně je určitá matrice. Pokud jej přesuneme na scénu, vytváříme tím jednotlivé instance (kopie). Každá instance může mít své jméno.

    Jméno slouží k tomu, abychom instanci mohli adresovat – ovládat Action Scriptem.

    Jméno instance nesmí:

    • obsahovat mezery
    • začínat číslem
    • obsahovat speciální znaky

    Je dobré dodržovat:

    • Jméno by mělo začínat malým písmenem
    • Dávejte pojmenování příponu podle typu souboru (movieclip _mc, button _btn, text _txt)
    //Příklad:
     
    jmenoMovieClipu_mc

    Přidání posluchače události a vytvoření funkce:

    Umožňuje nám vytvořit „posluchače“ (Event Listener), který čeká připojený k instanci na určitou událost a pokud se událost stane, spustí k němu připojenou funkci.

    //Příklad:
    //objektu se jménem "jmenoMovieClipu_mc" přidáváme posluchače "addEventListener", který reaguje na kliknutí myši "MouseEvent.CLICK" a po kliknutí spustí funkci "udelejNeco"
    jmenoMovieClipu_mc.addEventListener(MouseEvent.CLICK, udelejNeco);
     
    //funkce, která spustí kliknutí - se jménem udelejNeco, máme určeno, že ji spouští událost myši. Uvnitř funkce se píše, co se má vykonat.
    function udelejNeco (e:MouseEvent) {
    //co se má vykonat
    }

    Pomocí funkce můžeme nastavovat např. Vlastnosti MovieClipu

    Vlastnosti MovieClipu

    K vlastnosti přistoupíme (nastavíme ji) napsáním jména instance a přidáním tečky:

    //Příklad:
     
    jmenoMovieClipu_mc.y=50; 
     
    //posune Movieclip na souřadnici y 50

    Pak stačí dopsat jakou vlastnost chceme nastavit na jakou hodnotu:

    jméno instance MovieClipu - _mc - Flash nabídne seznam příkazů, které se týkají MovieClipu - jmenoMovieClipu_mc
      * .width (Number) - šířka
      * .height (Number) - výška
      * rotation (Number) - úhel otočení po směru hodinových ručiček
      * .x (Number) - pozice podle osy x (horizontální, z leva do prava)
      * .y (Number)- pozice podle osy y (vertikální, odshora dolu)
      * .alpha (Number) - průhlednost (0 průhledná - 1 plná)
      * .rotation (Number), (ve stupních, výchozí pozice je ta kterou má objekt v knihovně)
      * .scaleX (Number) - zvětšení podle osy X, zadaným číslem se násobí, vznikne konečná velikost (0.5 - poloviční, 1 - aktuální velikost)
      * .scaleY (Number) - zvětšení podle osy Y
      * .buttonMode(True/False) - zobrazí nad MovieClipem "pacičku", která označuje objekt, na který lze klikat

    hodnota = přiřazení, += přičtení, -= odečtení, /= vydělení, *= vynásobení

    Metody MovieClipu

    Obsluhy chování instance MovieClipu.

    • .stop() – zastaví Movieclip
    • .play() – spustí Movieclip
    • .gotoAndStop(cisloFramu) – zastaví Movieclip na určitém framu (nastavujeme číslo snímku, kde se má zastavit)
    • .gotoAndPlay(„nazevLabelu“) – spustí MovieClip na určitém framu (nastavujeme jméno do uvozovek)

    Trace

    Příkaz Trace vypíše obsah vlastnosti (např. current frame – aktuální snímek Movieclipu) do Outputového okna flashe.

    //Příklad:
     
    trace(currentFrame);


Posted

in

by

Tags: